Artykuły

Pełna zdrowia drzemka niemowlaka

To właśnie za ich sprawą poprawia się pamięć, utrwalają się informacje przechowywane w mózgu, l

epsze jest zapamiętywanie słów i wyrażeń. Większa ilość snu nie znaczy jednak dłuższego snu w nocy. Wtedy maluszek często budzi się, domagając się karmienia albo przytulania. Resztę potrzebnego snu zażywa w dzień, co w najlepszy sposób regeneruje jego siły.

Aby zasnąć...

Bardzo ważne są usypiające rytuały, czyli wszelkie możliwe narzędzia, które sprawią, że maluszkowi zamkną się powieki. Najbardziej naturalną metodą jest karmienie piersią. Jednak nie jedyną! Dobrze sprawdza się także noszenie w chuście, kołysanie, bujanie, głaskanie, nucenie. Często na ratunek w usypianiu przychodzi Leniwiec E-zzy od Whisbear, która pomaga nie tylko spokojnie zasnąć, ale także czuwa nad snem dziecka i wspiera was z pomocą funkcji asystenta rodzica. Testujcie razem z tatą zachowania, które pomogą wyciszyć się dziecku i usnąć. Szukanie rozwiązań pomoże uczestniczyć w usypianiu tacie, a ty w tym czasie będziesz mogła spokojnie zająć się innymi obowiązkami. A może wyczekiwanym odpoczynkiem?

Rytm dnia w twoich rękach


Jeżeli mówimy już o odpoczynku, to pierwsze tygodnie po urodzeniu to czas, kiedy podążasz za maluszkiem. Gdy on drzemie – ty też. W końcu nigdy nie wiadomo kiedy znowu będziesz miała okazję na chwilę snu. Warto pamiętać, że maluch nie odróżnia dnia od nocy, dlatego śpi wtedy... kiedy po prostu chce. Pozwól na to, wprowadzając jednak po pewnym czasie, stopniowo, stały rytm dnia. Jeżeli wprowadzasz nową rzecz w życiu dziecka, na przykład spacer, staraj się, aby odbywał się on za każdym razem o podobnej godzinie. Podobnie z kąpielą, masowaniem, karmieniem. Odbywanie powtarzających się codziennie czynności w tej samej kolejności oraz oraz porze sprawi, że dziecko będzie czuło się bezpieczniej. Poza tym, maluch będzie każdą czynność odpowiednio kojarzył – bujanie lub kołysanie wózka wywoła u niego drzemkę, dzięki czemu maluszek zapamięta, że jest to odpowiedni moment na sen.

Rozwój dziecka


Z czasem drzemki będą się zmieniać. Dziecko będzie potrzebowało ich mniej, a wzrośnie za to jego aktywność w ciągu dnia. Już po 2 lub 3 miesiącach drzemki mogą zmniejszyć się do około 3, a pod koniec pierwszego roku spacer zamiast usypiać – prawdopodobnie zacznie pobudzać malucha. Przecież tyle jest ciekawych rzeczy dookoła! Dlatego bądźcie elastyczni. Obserwujcie to, jak zachowuje się szkrab, dopasowujcie do niego rytm dnia, uczcie się i bądźcie cierpliwi. Naturalne będzie rozdrażnienie albo pobudzenie, na przykład wieczorem. Nie róbcie nic na siłę! Do snu nie da się zmusić, więc na spokojnie wypracowujcie nowe metody, które dopasowane do etapu życia, okażą się sprawdzone.

Oświetlenie do snu


Kolejną rzeczą, którą warto dopasować do malucha, jest oświetlenie. Nie jest wielkim odkryciem stwierdzenie, że sen kojarzy się z ciemnością. Podczas dziennych drzemek możesz zneutralizować ostre światło, korzystając z zasłon, jednak nie przemieniaj pokoju w jaskinię! Niech maluch wie, że jest dzień, więc niedługo będzie musiał się obudzić. Tworzenie w ciągu dnia nocnych warunków może zaburzyć sen podczas prawdziwej nocy. Gdy maluchowi zaczną się mylić drzemki dzienne z dłuższymi, nocnymi blokami snu, to prawdopodobnie czekać was będzie dużo pobudek, płaczu lub wczesnego wstawania. Aby wieczorem stworzyć dobrą atmosferę do odpoczynku, nie korzystajcie z górnego światła, jedynie z pojedynczych lampek. Starajcie się także nie korzystać ze świecących ekranów telefonu czy komputera w obecności maluszka. W nocy za to powinien być zapewniony zmrok. Jeżeli będziesz karmiła, nie zapalaj światła – a jeżeli bardzo potrzebujesz, włącz tylko małą lampkę, najlepiej z kloszem.

Łóżko do snu, nie zabawy!


W dorosłym życiu staramy się nie pracować w łóżku i nie mieszać spraw związanych z pracą w domu. Pracujemy w wyznaczonym do tego miejscu/pokoju, kojarząc resztę przestrzeni z odpoczynkiem i relaksem. Tak samo jest w przypadku dzieci – łóżko powinno maluchowi kojarzyć się tylko z odpoczynkiem i snem. Dlatego staraj się nie przynosić do łóżka zabawek, a gdy maluch się budzi, wyciągnąć go z łóżeczka. Niemowlę podczas aktywności powinno jak najwięcej przebywać na płaskim podłożu, czyli macie piankowej, dywanie, parkiecie. Zabawa w łóżeczku będzie zakłócała jego odbiór – to w końcu materacyk jest do zabawy, czy do spania?



Odpoczynek i wyciszanie

Z drzemkami bywa różnie. Czasem szkrab szybko z nich wyrasta i nie chce zasypiać w dzień. Co wtedy? W takich sytuacjach warto zadbać o sprzyjające regeneracji otoczenie. Jedną z dobrych do tego sytuacji jest sjesta po obiedzie. Wycisz wtedy dźwięk telefonu, połóżcie się z dzieckiem do łóżka czy rozłóżcie na kanapie, aby po prostu się poprzytulać lub poczytać książkę. Nie ma pewności, że da to wymarzony efekt, ale warto spróbować. Z pewnością będzie to także potrzebny odpoczynek dla ciebie. Dobry na sen i odpoczynek jest też świeże powietrze. W dużych dawkach! Zabawa i aktywności na zewnątrz, a ograniczanie siedzenia przy telewizorze sprzyjają zdrowemu zmęczeniu i drzemce.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów