Artykuły

Jestem w ciąży - co robić? co dalej?

Spis treści

1. Czy na pewno jestem w ciąży?

2. Pierwszy miesiąc ciąży − dieta

3. Pierwszy miesiąc – aktywność fizyczna

4. Pierwszy miesiąc – przygotowanie do macierzyństwa


Bez względu na to, czy ciąża była już wcześniej planowana, czy po prostu jest dużą niespodzianką, widok dwóch kresek na teście sprawia, że cały świat na chwilę staje w miejscu, w głowie pojawia się mnóstwo pytań, a w duszy gra jeszcze więcej emocji. Strach przed tym, co będzie się działo przez najbliższe dziewięć miesięcy jest czymś naturalnym

Spokojnie! 

Jeśli nie wiesz co robić dalej, to poniżej masz kilka wskazówek dotyczących tego, jak zadbać o zdrowie, ciążę i jak już na początku przygotować się do macierzyństwa?

Czy na pewno jestem w ciąży?

Nawet wykonanie kilku tekstów ciążowych nie daje 100% pewności, że spodziewasz się dziecka. Zatem warto udać się do lekarza ginekologa, który zrobi badanie USG, by potwierdzić, czy naprawdę jesteś w ciąży. Najlepszy moment na pierwszą wizytę to 7-8. tydzień ciąży. Chyba że wykonasz test ciążowy nieco później (np. w 10 tygodniu), to wtedy trzeba jak najszybciej wybrać się do ginekologa.

Jeżeli nie masz swojego zaufanego lekarza, który będzie prowadził ciążę do rozwiązania, to najrozsądniej sprawdzić opinie i zaczerpnąć informacje wśród rodziny oraz przyjaciół, którzy z pewnością polecą sprawdzonego położnika. 

Uwaga!  

Koniecznie dowiedz się, czy lekarz pracuje w którymś szpitalu z oddziałem położniczym. 

Warto wiedzieć, że dodatkowo można podpisać umowę z NFZ, aby wybrać do opieki wykwalifikowaną położną (pod warunkiem, że ciąża nie jest zagrożona). Już na początku ciąży należy poprosić o numer komórkowy do lekarza ginekologa i położnej, aby móc kontaktować się z nimi w nagłych przypadkach. 

Podczas pierwszej wizyty u lekarza dowiesz się, jaka jest przewidywana data rozwiązania oraz dostaniesz skierowania na różne badania laboratoryjne, jak np.: morfologia krwi, badanie ogólne moczu, poziom glukozy na czczo, grupa krwi + przeciwciała odpornościowe, przeciwciała różyczki i toksoplazmozy, badanie w kierunku HIV i kiły. Lekarz także zmierzy ciśnienie tętnicze, wykona badania cytologiczne, ginekologiczne i USG.  

Uwaga! 

Nie wszystkie przyszłe mamy wiedzą, że w ramach NFZ przysługują tylko trzy badania USG – w 11-13., 18-22. i 34-36. tygodniu ciąży. 

Ginekolog przeprowadzi szczegółowy wywiad lekarski dotyczący m.in. przeszłości ginekologicznej i położniczej, przebytych lub istniejących schorzeń, stylu życia oraz chorób rodzinnych. Lekarz założy kartę ciąży, w której podczas każdej wizyty będzie wpisywać informacje odnośnie do stanu zdrowia pacjentki.

Pierwszy miesiąc ciąży − dieta

Pierwsze tygodnie ciąży to bardzo ważny czas dla rozwoju płodu, bo wtedy kształtują się wszystkie jego narządy. Już na początku ciąży należy suplementować kwas foliowy −  codziennie po 400 mg w tabletkach. Kwas foliowy zapobiega występowaniu u dziecka takich wad wrodzonych, jak przepuklina mózgowo-oponowa, rozszczep wargi i podniebienia, czy rozszczep kręgosłupa. Najlepiej przyjmować kwas foliowy jeszcze przed zajściem w ciążę. 

W pierwszych tygodniach ciąży szczególnie zadbaj o zdrowie – jeżeli do tej pory stosowałaś jakieś leki, trzeba będzie skonsultować ich dalsze przyjmowanie z lekarzem. Nawet zwykłe tabletki przeciwbólowe mogą okazać się bardzo niebezpieczne dla płodu rozwijającego się w łonie matki. 

Przygotowania do macierzyństwa warto rozpocząć od zmiany nawyków żywieniowych, zwłaszcza gdy do tej pory pozwalałaś sobie na niezdrowe słone przekąski, fast foody, alkohol, czy słodycze. Pomyśl koniecznie o tym, co jesz i pijesz każdego dnia! Twoja codzienna dieta musi być zdrowa dla dziecka. W ciąży warto kierować się prostą zasadą – nie jeść za dwoje, tylko dla dwojga. 

Na początku niezmiernie ważne jest wzbogacenie diety w takie produkty, jak warzywa i owoce, nabiał, ryby, chude mięso, gruboziarniste makarony i kasze, brązowy ryż, pestki słonecznika i dyni, orzechy oraz wodę mineralną niegazowaną. Koniecznie zrezygnuj z produktów surowych, szczególnie mięsa i ryb oraz serów pleśniowych i niepasteryzowanego mleka. 

Słodycze najlepiej zastąp zdrowymi przekąskami, np. gorzką czekoladą i bakaliami. A jeżeli masz ochotę na małe co nieco, to lepiej przygotować je samodzielnie w domu niż sięgać po ciasteczka ze sklepowej półki, które zawierają wiele konserwantów i tłuszczów typu trans. 

Warto również ograniczyć picie kawy (do jednej filiżanki dziennie), czarnej i zielonej herbaty, coca-coli, bo zawierają kofeinę i teinę, które mogą warunkować występowanie nadpobudliwości u dziecka. 

Pierwszy miesiąc – aktywność fizyczna

Ważne jest to, aby skupić się w tym czasie na sobie i macierzyństwie, starać się nie przejmować nieprzyjemnościami i rzeczami, na które nie masz wpływu. Zrób wszystko dla swojego zdrowia fizycznego i emocjonalnego. 


Warto znaleźć jakiś sposób na rozluźnienie – może to być relaksująca muzyka, interesujący film lub ciekawa książka. Niektórym przyszłym mamą pomaga aktywność fizyczna. Jeżeli do tej pory uprawiałaś sport, to nie oznacza, że musisz natychmiast z niego zrezygnować. W okresie ciąży ruch jest wręcz wskazany. 

Z pewnością niektóre ćwiczenia fizyczne mogą być zabronione, warto więc zapytać o nie lekarza, bo być może konieczna będzie modyfikacja ich intensywności i częstotliwości. Godne polecenia ćwiczenia przygotowujące do macierzyństwa odbywają się w szkołach rodzenia oraz w klubach fitness. Przyszłym mamom, które do tej pory prowadziły kanapowy tryb życia, zaleca się rozważne podejście do aktywności fizycznej. Bezpieczne będą dla nich pływanie, lekka gimnastyka i chodzenia na spacery. 

W pierwszych tygodniach ciąży staraj się odpoczywać nieco więcej niż wcześniej. Lepiej zrezygnować z nocnych imprez i spędzać dużo czasu na świeżym powietrzu. Jeżeli tylko potrzebujesz, śpij jak najwięcej w ciągu dnia.

Pierwszy miesiąc – przygotowanie do macierzyństwa

Już na początku ciąży warto zakupić kosmetyki, które pomogą zapobiec rozstępom. Regularne stosowanie kremów na brzuch, uda, piersi i pośladki może naprawdę zminimalizować ryzyko powstania tych nieestetycznych zmian na skórze. Na początku ciąży warto również przemyśleć jak ubierać się w ciąży

W pierwszych tygodniach można zrobić listę rzeczy, które będą potrzebne w czasie ciąży i gdy pojawi się dziecko w domu. Warto rozpisać różne zadania na poszczególne dni ciąży, dzięki temu nic nie umknie uwadze podczas czasu oczekiwania na dziecko. Istotne jest to, aby na spokojnie zakupić potrzebne meble, odzież i urządzić pokój malucha. Z pewnością przyjdzie jeszcze na to czas, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zacząć działać wcześniej. 

Na początku można przyjrzeć się bliżej swojej garderobie  – z pewnością część ubrań trzeba będzie schować do pudełka, ponieważ nie przydadzą się już w drugim trymestrze. Warto zakupić odzież ciążową, aby od pierwszych tygodni czuć się wygodnie. Ubrania ciążowe nie muszą być sztampowe, luźne i workowate. 

W sklepie „Cool mama” znajdziesz różnego rodzaju modną i atrakcyjną wizualnie odzież ciążową uszytą z tkanin wysokiej jakości. Bez wychodzenia z domu można zamówić online sukienki, bluzki, szorty, spodnie, piżamy, koszule nocne i leginsy w różnych rozmiarach i fasonach. Niektóre przyszłe mamy tyją już od samego początku ciąży, zatem w pierwszym trymestrze warto pomyśleć o reorganizacji garderoby i wybrać z tego sklepu modne, elastyczne fasony odzieży ciążowej z bawełnianych materiałów, które sprawdzą się zarówno w zimne, jak i w ciepłe pory roku. 

Jeżeli nadal zastanawiasz się co robić dalej, to po prostu zachowaj spokój i zacznij cieszyć się tym stanem! 

Dziewięć miesięcy szybko minie, nim się obejrzysz, wkroczysz w nową drogę – pięknego macierzyństwa.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów