Artykuły

Ciąża a upał - wakacyjne porady dla ciężarnych mam

Pierwszą poradą jest... aby trochę zluzować! Nawet jeśli jesteś prawdziwą pracoholiczką, lubisz żyć w pędzie i biegać od punktu A do B, to postaraj się złapać oddech i zwolnić. Wysokie temperatury są bardzo obciążające dla organizmu, osłabiają koncentracje i rozszerzają naczynia krwionośne. Ciąża to za to okres kiedy trudniej jest się poruszać, łatwiej się męczysz, co może prowadzić do omdleń. Dlatego bądź dla siebie dobra, słuchaj organizmu i daj mu trochę odpocząć. Zastanów się co jest priorytetem: bieganie jak szalona załatwiając wszystkie sprawy, czy zadbanie o zdrowie.

Nawadnianie

Abyś mogła jednak w pełni odpoczywać, zadbaj o nawodnienie organizmu! Bardzo ważne jest, aby pić w ciągu dnia około trzech litrów wody i innych płynów. Przy innych płynach bardziej chodzi o soki owocowe i warzywne – szczególnie robione samodzielnie, niż o te, które zawierają kofeinę, ponieważ te drugie działają moczopędnie i odwadniają organizm. Gdy jest gorąco to szybciej się pocimy, tracąc tym samym bardzo dużo sodu, co osłabia organizm. Dlatego właśnie odpowiednie nawadnianie, czyli najlepiej częste picie niewielkich ilości płynów o umiarkowanej temperaturze (no właśnie – nie tych lodowatych) jest bardzo ważne. Warto także pamiętać, że nawet tutaj trzeba mieć umiar, ponieważ zbyt duża ilość płynów może przynieść odwrotne skutki (obrzęki).

Odpowiednia dieta

Obok nawadniania, bardzo ważne jest także zdrowie odżywianie. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o nie obciążanie przewodu pokarmowego. Zatem zamiast tłustych, ciężkich smażonych dań, lepiej wybrać lekkostrawne potrawy. I tak, warto korzystać z owoców i warzyw, jednak dieta oparta tylko na nich niestety nie będzie wystarczająca. Podczas wakacji zadbaj o dostarczaniu białka, ponieważ gdy go brakuje, pojawiają się obrzęki nóg. A tego nie chcemy!

Obrzęki

To chyba największy letni problem kobiet w ciąży. Aby choć trochę zwalczyć problem z nogami, warto odpoczywać trzymając je w górze, a stopy i łydki smarować chłodzącym żelem. Możesz spróbować także kąpieli z dodatkiem soli kosmetycznych lub leczniczych.

Ubieranie

W niwelowaniu obrzęków pomaga także odpowiednie ubranie. W wakacje lepiej zrezygnować z uciskających skarpetek z gumką. Warto też poświęcić chwile na dobór wygodnego obuwia, które nie będzie za bardzo uciskało, a za to będzie w dobrym rozmiarze (często większym niż zazwyczaj). Jeśli kochasz obcasy, to również na okres wakacji warto mimo wszystko zrobić sobie przerwę i wskoczyć w płaskie obuwie. Obserwuj także czy puchną Ci inne części ciała jak ręce czy palce – jeżeli tak, to lepiej w tych miejscach nie nosić obcisłej biżuterii. Jeżeli chodzi zaś o ubranie, to zdecydowanie ciąża sprzyja noszeniu sukienek! Sukienki czy spódnice są bowiem bardziej przewiewne, łatwiej unikniesz w nich też infekcji intymnej, gdyż te strefy będą miały stały dostęp do powietrza i nie będą się przegrzewać. Warto poszukać ubrań, które są luźne, nie przyklejają się do ciała i przepuszczają powietrze właśnie. Jeśli na zewnątrz czeka na Ciebie silne słońce, do zwiewnej kiecki dołóż kapelusz lub inne nakrycie głowy.

Infekcje

W lato bardzo często kobietom w ciąży dokuczają infekcje. Często kąpiele w naturalnych akwenach albo na basenie, upały. Warto, abyś przed zaplanowanym moczeniem udała się do swojego lekarza i zapytała o sposoby profilaktyki (inne niż unikanie wody ;). I oczywiście, jeśli jednak infekcja grzybicza Cię dopadnie, nie zastanawiaj się, tylko udaj się do specjalisty.

Słońce

Nie zawsze da się chodzić tylko w cieniu – ciężko też na spacerze biegać w jego poszukiwaniu. Zdecydowanie lepiej go unikać w godzinach od 10 do 15, ale jeżeli już wychodzimy, zadbajmy o skórę. Kremy lub jeśli się malujesz – podkłady powinny zawierać filtr przeciwsłoneczny. Oczywiście gdy idziesz się opalać, najlepszym przyjacielem jest krem przeciwsłoneczny z wysokim faktorem ochronnym.

Włosy

Jeśli cierpisz na problemy z suchością włosów i skóry głowy, w wakacje zadbaj o ich nawilżenie. Dobrym rozwiązaniem jest szampon nawilżający, odżywka i maska. Wspomniane wcześniej nakrycia głowy ratują nie tylko przed omdleniami, ale chronią także skórę głowy oraz włosy przed wysuszeniem. Uzupełnieniem mogą być spraye do włosów z filtrami UV. Wakacje mogą być także dobrym momentem na zabiegi w salonie albo zmianę fryzury. 

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów